loading...

ایران سفر

بازدید : 78
سه شنبه 15 شهريور 1401 زمان : 9:55

در ایران مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد. در اینجا با برخی از مواردی که در فهرست میراث بشری یونسکو به ثبت رسیده اند آشنا می شوید. البته ایران کشوری باستانی است که به طور بالقوه می تواند مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوانی را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار دهد.


چغازنبیل
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی معبدی به شکل زیگورات است که در زمان پادشاهی عیلام ساخته شده است. 1250 قبل از میلاد دور تا دور آن را سه دیوار بزرگ احاطه کرده است و از فاصله دور دیده می شود. میلیون ها آجر در ساخت این معبد به کار رفته است. ویرانه های شهر مقدس پادشاهی عیلام که توسط سه دیوار عظیم متحدالمرکز احاطه شده است در چغازنبیل یافت می شود. تاسیس ج. 1250 قبل از میلاد این شهر پس از تهاجم آشوربانیپال ناتمام ماند، همانطور که هزاران آجر استفاده نشده در این مکان نشان می‌دهد.




پرسپولیس
این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی معروف ترین و محبوب ترین مکان ایران است. این مجموعه کاخ هایی است که در زمان داریوش بزرگ در سال 518 قبل از میلاد ساخته شد. قبلاً 29 کشور هیئتی برای احترام به امپراتوران ایرانی به آنجا می فرستادند و در موارد خاصی با هم ملاقات می کردند که توسط داریوش اول در سال 518 قبل از میلاد تأسیس شد. تخت جمشید پایتخت امپراتوری هخامنشیان بود. این بنا بر روی یک تراس نیمه مصنوعی و نیمه طبیعی ساخته شده است، جایی که پادشاه پادشاهان یک مجموعه کاخ چشمگیر با الهام از مدل های بین النهرینی ایجاد کرده است. اهمیت و کیفیت ویرانه های تاریخی آن را به یک سایت باستانی منحصر به فرد تبدیل کرده است.




میدان امام
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی میدانی عظیم است که در چهار طرف آن آثار تاریخی در امتداد طاق‌های دو طبقه در اصفهان قرار دارد. آنچه این سایت را به یکی از جاذبه های گردشگری برتر تبدیل می کند، نمونه های عالی معماری ایرانی است. این مکان که توسط شاه عباس اول بزرگ در آغاز قرن هفدهم ساخته شده است و از هر طرف با ساختمان‌های تاریخی که توسط مجموعه‌ای از طاق‌های دو طبقه به هم متصل شده‌اند، مجاور است، این مکان به‌خاطر مسجد سلطنتی، مسجد شیخ لطف‌الله، با شکوه شناخته می‌شود. رواق قیصریه و کاخ تیموری قرن پانزدهم. آنها گواه قابل توجهی از سطح زندگی اجتماعی و فرهنگی ایران در دوران صفویه هستند.



تخت سلیمان و کاشی کاری در دوره ایلخانی
کاوش‌ها نشان می‌دهد که مجموعه معماری تخت سلیمان (حدود 1270)، کاخ سلطنتی تابستانی اباخا، حاکم ایلخانی (82-1265) واقع در شمال غربی ایران، با کاشی‌کاری‌هایی که هر دو نمای بیرونی را پوشانده بود، به طرز مجللی تزئین شده است. و دیوارهای داخلی بسیاری از ساختمانهای آن . کاشی های بیرونی که برای مقاومت بهتر در شرایط آب و هوایی ساخته شده اند، لعاب تک رنگ ساده ای دارند و ترکیبی از شش ضلعی ها و ستاره های به هم پیوسته را نشان می دهند. ترکیبات دیوارهای داخلی بیشتر بر اساس کاشی های ستاره ای و صلیب شکل و کاشی های شش ضلعی، دو پنج ضلعی و ستاره ای بود. این صفحات هندسی قسمت پایینی دیوارها را پر می‌کردند و توسط یک خط کاشی مربع یا مستطیل بزرگ تاج‌گذاری می‌شدند. در برخی موارد، فریزهای تخت سلیمان شامل کاشی‌هایی با کتیبه‌های برگرفته از شاهنامه و همچنین صحنه‌های شکار عمومی‌تر بود (10.9.1). کاشی‌های تخت سلیمان به احتمال زیاد در محل تولید شده‌اند، همانطور که توسط قالبی که در حفاری‌ها پیدا شده است تأیید می‌شود. اکثر کاشی‌های نمای داخلی سایر بناهای ایلخانی با تکنیک درخشندگی غنی (49.49.12) تزیین شده‌اند که دیوارها را درخشان می‌کند و نور خورشید ورودی از پنجره‌ها یا درخشش کم نور چراغ‌های نفتی را منعکس می‌کند. نقاشی براق روی کاشی از سنت جا افتاده پیش از مغول در شهر کاشان ایران برخوردار بود. این تکنیک شامل رنگ‌آمیزی بیش از حد لعاب با رنگدانه‌های فلزی است که وقتی در فضای کم اکسیژن پخته می‌شوند، ظاهر طلایی یا قهوه‌ای درخشانی پیدا می‌کنند. تابلوهایی از کاشی‌های ستاره‌دار و متقاطع، دیوارهای بسیاری از بناهای ایلخانی، عمدتاً در شمال ایران را پوشانده است. وجود نقوش انسانی، حیوانات و کتیبه‌هایی به نقل از شعر فارسی نشان می‌دهد که کاشی‌ها در کاخ‌های تفریحی و اقامتگاه‌هایی که برای اعضای مرفه نخبگان ایلخانی بنا شده بود، به‌نظارت کاخ‌های سلطنتی مانند تخت سلیمان به کار می‌رفتند.

پاسارگاد
این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی، پایتخت اولین امپراتوری سلسله ایرانی، هخامنشیان است. پاسارگاد همچنین اولین نمونه از مجموعه های کاخ هخامنشیان و اولین نمونه باغ سازی ایرانی در تاریخ ایران است. پاسارگاد اولین پایتخت سلسله امپراتوری هخامنشی بود که توسط کوروش دوم در پارس، سرزمین پارسیان، در قرن ششم قبل از میلاد تأسیس شد. کاخ‌ها، باغ‌ها و مقبره کوروش نمونه‌های برجسته‌ای از نخستین مرحله هنر و معماری سلطنتی هخامنشی و گواهی‌های استثنایی از تمدن ایرانی است. بقایای قابل توجه در محوطه 160 هکتاری عبارتند از: مقبره کوروش دوم. تل تخت , تراس مستحکم ; و یک مجموعه سلطنتی از دروازه , سالن تماشاگران , کاخ مسکونی و باغ . پاسارگاد پایتخت اولین امپراتوری چندفرهنگی بزرگ در آسیای غربی بود. این امپراتوری که از مدیترانه شرقی و مصر تا رودخانه هندوها را در بر می گیرد، اولین امپراتوری است که به تنوع فرهنگی مردمان مختلف احترام می گذارد. این امر در معماری هخامنشی که بازنمایی ترکیبی از فرهنگ های مختلف است منعکس شد.




سلطانیه
این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی پایتخت سلسله ایلخانیان است که مقبره اولجایتو در آن قرار دارد. این شاهکار معماری نمونه بی نظیری از دقت ایرانیان در ریاضیات و محاسبات در مهندسی است. مقبره اولجایتو در سال های 12-1302 در شهر سلطانیه، پایتخت سلسله ایلخانیان، که توسط مغولان تأسیس شده بود، ساخته شد. سلطانیه واقع در استان زنجان یکی از نمونه های برجسته از دستاوردهای معماری ایرانی و اثری کلیدی در توسعه معماری اسلامی آن است. این بنای هشت ضلعی با گنبدی به ارتفاع 50 متر پوشیده شده از فینس فیروزه ای آبی پوشانده شده و هشت مناره باریک آن را احاطه کرده است. این قدیمی ترین نمونه موجود از گنبد دو پوسته در ایران است. تزئینات داخلی مقبره نیز برجسته است و محققانی مانند A.U. پاپ این ساختمان را به عنوان "پیش بینی تاج محل" توصیف کرده است.


ارگ بم
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی یک شهر باستانی حصاردار است که در اصل در زمان هخامنشیان ساخته شده است. کاریز، سیستم مکمل آب زیرزمینی باستانی ایران، معروف به قنات، زندگی را در این واحه میسر ساخته است. بم در محیطی کویری در حاشیه جنوبی فلات مرتفع ایران واقع شده است. پیدایش بم را می توان به دوره هخامنشیان (قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد) جستجو کرد. اوج شکوفایی آن از قرن هفتم تا یازدهم بود که در چهارراه راه های تجاری مهم قرار داشت و به تولید لباس های ابریشمی و نخی معروف بود. وجود حیات در واحه بر اساس کانال های آبیاری زیرزمینی قنات ها بوده است که بم برخی از قدیمی ترین شواهد آن را در ایران حفظ کرده است. ارگ بم معرف ترین نمونه شهر قرون وسطایی استحکام یافته ای است که به روش بومی با استفاده از لایه های گلی (چینه) ساخته شده است.





دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه (دریاچه ارومیه، آذربایجانی، کردی، زریوار ورمی، ارمنی: Ուրմիա لیج، «Urmia Lij»؛ نام باستانی: دریاچه ماتینه) دریاچه نمکی در شمال غربی ایران، نزدیک مرز ایران با ترکیه است. این دریاچه بین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در غرب بخش جنوبی دریای خزر به شکل مشابه قرار دارد. این دریاچه بزرگترین دریاچه خاورمیانه و سومین دریاچه بزرگ آب شور روی زمین است که مساحتی در حدود 5200 کیلومتر مربع (2000 مایل مربع)، طول 140 کیلومتر (87 مایل)، عرض 55 کیلومتر (34 مایل) دارد. 16 متر (52 فوت) عمق. دریاچه ارومیه به عنوان "پارک ملی" توسط اداره محیط زیست ایران حفاظت می شود. کلیسای منجی مقدس (به ارمنی: Սուրբ Ամենափրկիչ Վանք, Surp Amenaprgich Vank؛ به فارسی: یا Kelisa-ye Vank یا Amenapergich;) که با نام‌های کلیسای وانک و کلیسای خواهران مقدس نیز شناخته می‌شود، کلیسای جامعی در اصفهان، ایران است. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه یا صومعه است.

خانه امیرنظام
خانه امیرنظام (به آذری: Emir Nizamin evi) یا موزه قاجار تبریز، بنایی تاریخی در منطقه ششقلان، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر تبریز، ایران است. زیربنای عمارت 1200 متر مربع مساحت دارد. این بنای تاریخی که از سال 2006 موزه ای اختصاصی به قاجاریه (1781-1925) در خود جای داده است، در دوره ولیعهد عباس میرزا (1789-1833) ساخته شده است. این بنا توسط حسنعلی خان امیرنظام گروسی در سمت خود به عنوان سرلشکر آذربایجان بازسازی شد و به عنوان محل سکونت وی مورد استفاده قرار گرفت. در دوره های بعدی این خانه به عنوان اقامتگاه رسمی فرمانداران استان آذربایجان به کار گرفته شد. این بنا به دلیل بی توجهی های طولانی مدت به قدری خراب شده بود که مدتی به طور جدی به فکر تخریب و ساخت مدرسه به جای آن بود. بین سالهای 1993-2006 تحت یک فرآیند بازسازی گسترده قرار گرفته است و از زمان تکمیل این تعهد به عنوان میراث ملی اعطا شده است.




بیستون
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی بزرگترین کتیبه جهان است که از ۱۱۱۹ خط خط میخی به سه زبان تشکیل شده است. نقش برجسته های صخره ای داریوش بزرگ را پس از تلاش اولیه برای دستگیری شورشیانی که به دروغ خود را فرزندان کوروش بزرگ معرفی کرده بودند، نشان می دهد. بیستون در امتداد مسیر تجاری باستانی قرار دارد که فلات مرتفع ایران را به بین النهرین پیوند می دهد و آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوره مادها، هخامنشیان، ساسانیان و ایلخانی به جای مانده است. بنای اصلی این محوطه باستان‌شناسی، نقش برجسته و کتیبه‌ای به خط میخی است که به دستور داریوش اول، زمانی که او در سال 521 قبل از میلاد به سلطنت رسید. نقش برجسته داریوش را نشان می دهد که کمانی در دست دارد، به عنوان نشانه ای از حاکمیت، و روی سینه شخصیتی که به پشت در مقابل او خوابیده است، قدم می گذارد. طبق افسانه، این شخصیت نشان دهنده گئوماتا، مغ مادها و مدعی تاج و تخت است که ترور او منجر به به قدرت رسیدن داریوش شد. در زیر و اطراف نقش برجسته ها حدود . 1200 سطر کتیبه که داستان نبردهایی را که داریوش در سالهای 521-520 قبل از میلاد علیه فرماندارانی که سعی در تجزیه امپراتوری تاسیس شده توسط کوروش داشتند به راه انداخت. کتیبه به سه زبان نوشته شده است. قدیمی‌ترین آن متن عیلامی است که به افسانه‌هایی در توصیف پادشاه و شورش‌ها اشاره دارد. به دنبال آن یک نسخه بابلی از افسانه های مشابه است. آخرین مرحله کتیبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در اینجا بود که داریوش برای اولین بار نسخه پارسی باستانی res gestae (کارهای انجام شده) خود را معرفی کرد. این تنها متن یادگاری شناخته شده هخامنشیان است که مستندی است برای استقرار مجدد امپراتوری توسط داریوش اول. همچنین شاهد تبادل تأثیرات در توسعه هنر و نگارش تاریخی در منطقه امپراتوری ایران است. همچنین بقایایی از دوره مادها (قرن هشتم تا هفتم قبل از میلاد) و همچنین از دوره هخامنشی (قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد) و پس از هخامنشیان وجود دارد.





آبشارهای شوشتر
این آبشارها شاهکارهای مهندسی در زمان ایرانیان باستان هستند. کل مجموعه شامل آبشار , سد , پل , حوضچه , آسیاب و ... می باشد . این آبشارها در مسیر جدیدی از آب که مهندسان باستان انتخاب کرده اند، طرح ریزی شده و در صخره ها حفر شده اند. شوشتر، سیستم هیدرولیک تاریخی، که به عنوان شاهکاری از نبوغ خلاق ثبت شده است، به داریوش بزرگ در قرن 5 قبل از میلاد برمی گردد. این شامل ایجاد دو کانال اصلی انحرافی بر روی رودخانه کارون بود که یکی از آنها به نام کانال گرگر همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق مجموعه ای از تونل ها آب مورد نیاز شهر شوشتر را تامین می کند. صخره ای دیدنی را تشکیل می دهد که از آن آب به یک حوضه پایین دست می ریزد. سپس وارد دشت واقع در جنوب شهر می شود و در آنجا امکان کاشت باغات و کشاورزی در مساحت 40000 هکتار را فراهم کرده است. معروف به میاناب (بهشت). این ملک دارای مجموعه ای از مکان های قابل توجه از جمله قلعه سالاسل، مرکز عملیات کل سیستم هیدرولیک، برجی که در آن سطح آب اندازه گیری می شود، سدها، پل ها، حوضه ها و آسیاب ها است. این گواهی بر دانش عیلامیان و بین النهرینی ها و همچنین تخصص جدیدتر نبطیان و نفوذ ساختمان رومیان است. مکان تاریخی یونسکو: گروه های صومعه ارمنی

گروه های رهبانی ارمنی
سه گروه رهبانی از مسیحیان ارمنی در شمال غربی ایران امروزی زندگی می کنند: سنت تادئوس، سنت استپانوس و کلیسای کوچک دزورزور. گروه رهبانی ارامنه ایران، در شمال غربی کشور، از سه گروه رهبانی مسیحی ارمنی تشکیل شده است: سنت تادئوس و سنت استپانوس و کلیسای کوچک دزورزور. این بناها - قدیمی ترین آنها، سنت تادئوس، به قرن هفتم باز می گردد - نمونه هایی از ارزش جهانی برجسته سنت های معماری و تزئینی ارمنستان هستند. آنها شاهد تبادلات بسیار مهم با سایر فرهنگ های منطقه ای، به ویژه بیزانس، ارتدکس و ایرانی هستند. این صومعه ها که در حاشیه جنوب شرقی منطقه اصلی فضای فرهنگی ارمنی قرار دارند، مرکز اصلی انتشار آن فرهنگ در منطقه بودند. آنها آخرین بقایای منطقه ای این فرهنگ هستند که هنوز در وضعیت رضایت بخشی از یکپارچگی و اصالت هستند. علاوه بر این، گروه های رهبانی به عنوان مکان های زیارتی شاهدان زنده سنت های مذهبی ارمنی در طول قرن ها هستند.





حسنعلی خان، امیرنظام گروسی
ناحیه ششقلان در زمان سلسله ایلخانان مقر والی بوده است. حسنعلی خان امیر نظام گروسی در سال 1820 در بیجار در استان کردستان به دنیا آمد. وی به مدت بیست و دو سال در مناصب مختلف دولتی خدمت کرد. به ویژه مدتی سرپرستی دانشجویان ایرانی اعزامی دولت ایران به اروپا را بر عهده داشت. وی همچنین به عنوان ژنرال ارتش گروس و رئیس حراست دیوان عالی کشور و ارگ تبریز خدمت کرد. وی در ماهان استان کرمان مدفون است. او را بیشتر به خاطر نثر نمونه اش در زبان فارسی به یاد می آورند.




موزه آذربایجان
موزه آذربایجان بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخی تبریز در شمال غربی ایران (استان آذربایجان شرقی) است. در آوریل 1958 تاسیس شد. این موزه از سه تالار بزرگ، یک حیاط جانبی، اتاق های اداری و یک کتابخانه تشکیل شده است. بیشتر شامل اشیایی است که از کاوش‌های آذربایجان ایران و برخی از آثار هنری و مجسمه‌های هنرمندان کشف شده است. کتابخانه آن شامل بیش از 2500 عنوان کتاب دستی و چاپی در زمینه تاریخ، باستان شناسی، هنر و فرهنگ ایرانی است. به جز موزه ملی ایران در تهران، موزه آذربایجان بزرگترین مجموعه متعلق به دوره های مختلف تاریخ ایران را دارد.





کاخ نیاوران
مجموعه کاخ نیاوران مجموعه ای تاریخی است که در شمال شهر تهران در ایران قرار دارد. از چندین ساختمان و یک موزه تشکیل شده است. کاخ صاحبقرانیه از زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز در داخل این مجموعه قرار دارد. کاخ اصلی نیاوران که در سال 1968 تکمیل شد، اقامتگاه اولیه آخرین شاه، محمدرضا پهلوی و خاندان شاهنشاهی تا زمان انقلاب ایران بود. کاخ اصلی توسط معمار ایرانی محسن فروغی طراحی شده است.




موزه استاد بوهتونی
مختصات : 38°05′03″ شمالی 46°18′14″ شرقی موزه استاد بوهتونی موزه ای در تبریز، شمال غربی ایران است. صنایع دستی هنرمند بوهتونی در این موزه نگهداری می شود که شامل مجسمه هایی از انواع گل ها، میوه ها و ... می باشد. این موزه در حومه ششقلان تبریز و در مجاورت مقبراتوشعرا و حرم سیدحمزه واقع شده است.


در ایران مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد. در اینجا با برخی از مواردی که در فهرست میراث بشری یونسکو به ثبت رسیده اند آشنا می شوید. البته ایران کشوری باستانی است که به طور بالقوه می تواند مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوانی را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار دهد.


چغازنبیل
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی معبدی به شکل زیگورات است که در زمان پادشاهی عیلام ساخته شده است. 1250 قبل از میلاد دور تا دور آن را سه دیوار بزرگ احاطه کرده است و از فاصله دور دیده می شود. میلیون ها آجر در ساخت این معبد به کار رفته است. ویرانه های شهر مقدس پادشاهی عیلام که توسط سه دیوار عظیم متحدالمرکز احاطه شده است در چغازنبیل یافت می شود. تاسیس ج. 1250 قبل از میلاد این شهر پس از تهاجم آشوربانیپال ناتمام ماند، همانطور که هزاران آجر استفاده نشده در این مکان نشان می‌دهد.




پرسپولیس
این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی معروف ترین و محبوب ترین مکان ایران است. این مجموعه کاخ هایی است که در زمان داریوش بزرگ در سال 518 قبل از میلاد ساخته شد. قبلاً 29 کشور هیئتی برای احترام به امپراتوران ایرانی به آنجا می فرستادند و در موارد خاصی با هم ملاقات می کردند که توسط داریوش اول در سال 518 قبل از میلاد تأسیس شد. تخت جمشید پایتخت امپراتوری هخامنشیان بود. این بنا بر روی یک تراس نیمه مصنوعی و نیمه طبیعی ساخته شده است، جایی که پادشاه پادشاهان یک مجموعه کاخ چشمگیر با الهام از مدل های بین النهرینی ایجاد کرده است. اهمیت و کیفیت ویرانه های تاریخی آن را به یک سایت باستانی منحصر به فرد تبدیل کرده است.




میدان امام
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی میدانی عظیم است که در چهار طرف آن آثار تاریخی در امتداد طاق‌های دو طبقه در اصفهان قرار دارد. آنچه این سایت را به یکی از جاذبه های گردشگری برتر تبدیل می کند، نمونه های عالی معماری ایرانی است. این مکان که توسط شاه عباس اول بزرگ در آغاز قرن هفدهم ساخته شده است و از هر طرف با ساختمان‌های تاریخی که توسط مجموعه‌ای از طاق‌های دو طبقه به هم متصل شده‌اند، مجاور است، این مکان به‌خاطر مسجد سلطنتی، مسجد شیخ لطف‌الله، با شکوه شناخته می‌شود. رواق قیصریه و کاخ تیموری قرن پانزدهم. آنها گواه قابل توجهی از سطح زندگی اجتماعی و فرهنگی ایران در دوران صفویه هستند.



تخت سلیمان و کاشی کاری در دوره ایلخانی
کاوش‌ها نشان می‌دهد که مجموعه معماری تخت سلیمان (حدود 1270)، کاخ سلطنتی تابستانی اباخا، حاکم ایلخانی (82-1265) واقع در شمال غربی ایران، با کاشی‌کاری‌هایی که هر دو نمای بیرونی را پوشانده بود، به طرز مجللی تزئین شده است. و دیوارهای داخلی بسیاری از ساختمانهای آن . کاشی های بیرونی که برای مقاومت بهتر در شرایط آب و هوایی ساخته شده اند، لعاب تک رنگ ساده ای دارند و ترکیبی از شش ضلعی ها و ستاره های به هم پیوسته را نشان می دهند. ترکیبات دیوارهای داخلی بیشتر بر اساس کاشی های ستاره ای و صلیب شکل و کاشی های شش ضلعی، دو پنج ضلعی و ستاره ای بود. این صفحات هندسی قسمت پایینی دیوارها را پر می‌کردند و توسط یک خط کاشی مربع یا مستطیل بزرگ تاج‌گذاری می‌شدند. در برخی موارد، فریزهای تخت سلیمان شامل کاشی‌هایی با کتیبه‌های برگرفته از شاهنامه و همچنین صحنه‌های شکار عمومی‌تر بود (10.9.1). کاشی‌های تخت سلیمان به احتمال زیاد در محل تولید شده‌اند، همانطور که توسط قالبی که در حفاری‌ها پیدا شده است تأیید می‌شود. اکثر کاشی‌های نمای داخلی سایر بناهای ایلخانی با تکنیک درخشندگی غنی (49.49.12) تزیین شده‌اند که دیوارها را درخشان می‌کند و نور خورشید ورودی از پنجره‌ها یا درخشش کم نور چراغ‌های نفتی را منعکس می‌کند. نقاشی براق روی کاشی از سنت جا افتاده پیش از مغول در شهر کاشان ایران برخوردار بود. این تکنیک شامل رنگ‌آمیزی بیش از حد لعاب با رنگدانه‌های فلزی است که وقتی در فضای کم اکسیژن پخته می‌شوند، ظاهر طلایی یا قهوه‌ای درخشانی پیدا می‌کنند. تابلوهایی از کاشی‌های ستاره‌دار و متقاطع، دیوارهای بسیاری از بناهای ایلخانی، عمدتاً در شمال ایران را پوشانده است. وجود نقوش انسانی، حیوانات و کتیبه‌هایی به نقل از شعر فارسی نشان می‌دهد که کاشی‌ها در کاخ‌های تفریحی و اقامتگاه‌هایی که برای اعضای مرفه نخبگان ایلخانی بنا شده بود، به‌نظارت کاخ‌های سلطنتی مانند تخت سلیمان به کار می‌رفتند.

پاسارگاد
این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی، پایتخت اولین امپراتوری سلسله ایرانی، هخامنشیان است. پاسارگاد همچنین اولین نمونه از مجموعه های کاخ هخامنشیان و اولین نمونه باغ سازی ایرانی در تاریخ ایران است. پاسارگاد اولین پایتخت سلسله امپراتوری هخامنشی بود که توسط کوروش دوم در پارس، سرزمین پارسیان، در قرن ششم قبل از میلاد تأسیس شد. کاخ‌ها، باغ‌ها و مقبره کوروش نمونه‌های برجسته‌ای از نخستین مرحله هنر و معماری سلطنتی هخامنشی و گواهی‌های استثنایی از تمدن ایرانی است. بقایای قابل توجه در محوطه 160 هکتاری عبارتند از: مقبره کوروش دوم. تل تخت , تراس مستحکم ; و یک مجموعه سلطنتی از دروازه , سالن تماشاگران , کاخ مسکونی و باغ . پاسارگاد پایتخت اولین امپراتوری چندفرهنگی بزرگ در آسیای غربی بود. این امپراتوری که از مدیترانه شرقی و مصر تا رودخانه هندوها را در بر می گیرد، اولین امپراتوری است که به تنوع فرهنگی مردمان مختلف احترام می گذارد. این امر در معماری هخامنشی که بازنمایی ترکیبی از فرهنگ های مختلف است منعکس شد.




سلطانیه
این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی پایتخت سلسله ایلخانیان است که مقبره اولجایتو در آن قرار دارد. این شاهکار معماری نمونه بی نظیری از دقت ایرانیان در ریاضیات و محاسبات در مهندسی است. مقبره اولجایتو در سال های 12-1302 در شهر سلطانیه، پایتخت سلسله ایلخانیان، که توسط مغولان تأسیس شده بود، ساخته شد. سلطانیه واقع در استان زنجان یکی از نمونه های برجسته از دستاوردهای معماری ایرانی و اثری کلیدی در توسعه معماری اسلامی آن است. این بنای هشت ضلعی با گنبدی به ارتفاع 50 متر پوشیده شده از فینس فیروزه ای آبی پوشانده شده و هشت مناره باریک آن را احاطه کرده است. این قدیمی ترین نمونه موجود از گنبد دو پوسته در ایران است. تزئینات داخلی مقبره نیز برجسته است و محققانی مانند A.U. پاپ این ساختمان را به عنوان "پیش بینی تاج محل" توصیف کرده است.


ارگ بم
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی یک شهر باستانی حصاردار است که در اصل در زمان هخامنشیان ساخته شده است. کاریز، سیستم مکمل آب زیرزمینی باستانی ایران، معروف به قنات، زندگی را در این واحه میسر ساخته است. بم در محیطی کویری در حاشیه جنوبی فلات مرتفع ایران واقع شده است. پیدایش بم را می توان به دوره هخامنشیان (قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد) جستجو کرد. اوج شکوفایی آن از قرن هفتم تا یازدهم بود که در چهارراه راه های تجاری مهم قرار داشت و به تولید لباس های ابریشمی و نخی معروف بود. وجود حیات در واحه بر اساس کانال های آبیاری زیرزمینی قنات ها بوده است که بم برخی از قدیمی ترین شواهد آن را در ایران حفظ کرده است. ارگ بم معرف ترین نمونه شهر قرون وسطایی استحکام یافته ای است که به روش بومی با استفاده از لایه های گلی (چینه) ساخته شده است.





دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه (دریاچه ارومیه، آذربایجانی، کردی، زریوار ورمی، ارمنی: Ուրմիա لیج، «Urmia Lij»؛ نام باستانی: دریاچه ماتینه) دریاچه نمکی در شمال غربی ایران، نزدیک مرز ایران با ترکیه است. این دریاچه بین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در غرب بخش جنوبی دریای خزر به شکل مشابه قرار دارد. این دریاچه بزرگترین دریاچه خاورمیانه و سومین دریاچه بزرگ آب شور روی زمین است که مساحتی در حدود 5200 کیلومتر مربع (2000 مایل مربع)، طول 140 کیلومتر (87 مایل)، عرض 55 کیلومتر (34 مایل) دارد. 16 متر (52 فوت) عمق. دریاچه ارومیه به عنوان "پارک ملی" توسط اداره محیط زیست ایران حفاظت می شود. کلیسای منجی مقدس (به ارمنی: Սուրբ Ամենափրկիչ Վանք, Surp Amenaprgich Vank؛ به فارسی: یا Kelisa-ye Vank یا Amenapergich;) که با نام‌های کلیسای وانک و کلیسای خواهران مقدس نیز شناخته می‌شود، کلیسای جامعی در اصفهان، ایران است. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه یا صومعه است.

خانه امیرنظام
خانه امیرنظام (به آذری: Emir Nizamin evi) یا موزه قاجار تبریز، بنایی تاریخی در منطقه ششقلان، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر تبریز، ایران است. زیربنای عمارت 1200 متر مربع مساحت دارد. این بنای تاریخی که از سال 2006 موزه ای اختصاصی به قاجاریه (1781-1925) در خود جای داده است، در دوره ولیعهد عباس میرزا (1789-1833) ساخته شده است. این بنا توسط حسنعلی خان امیرنظام گروسی در سمت خود به عنوان سرلشکر آذربایجان بازسازی شد و به عنوان محل سکونت وی مورد استفاده قرار گرفت. در دوره های بعدی این خانه به عنوان اقامتگاه رسمی فرمانداران استان آذربایجان به کار گرفته شد. این بنا به دلیل بی توجهی های طولانی مدت به قدری خراب شده بود که مدتی به طور جدی به فکر تخریب و ساخت مدرسه به جای آن بود. بین سالهای 1993-2006 تحت یک فرآیند بازسازی گسترده قرار گرفته است و از زمان تکمیل این تعهد به عنوان میراث ملی اعطا شده است.




بیستون
این جاذبه گردشگری و محوطه تاریخی بزرگترین کتیبه جهان است که از ۱۱۱۹ خط خط میخی به سه زبان تشکیل شده است. نقش برجسته های صخره ای داریوش بزرگ را پس از تلاش اولیه برای دستگیری شورشیانی که به دروغ خود را فرزندان کوروش بزرگ معرفی کرده بودند، نشان می دهد. بیستون در امتداد مسیر تجاری باستانی قرار دارد که فلات مرتفع ایران را به بین النهرین پیوند می دهد و آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوره مادها، هخامنشیان، ساسانیان و ایلخانی به جای مانده است. بنای اصلی این محوطه باستان‌شناسی، نقش برجسته و کتیبه‌ای به خط میخی است که به دستور داریوش اول، زمانی که او در سال 521 قبل از میلاد به سلطنت رسید. نقش برجسته داریوش را نشان می دهد که کمانی در دست دارد، به عنوان نشانه ای از حاکمیت، و روی سینه شخصیتی که به پشت در مقابل او خوابیده است، قدم می گذارد. طبق افسانه، این شخصیت نشان دهنده گئوماتا، مغ مادها و مدعی تاج و تخت است که ترور او منجر به به قدرت رسیدن داریوش شد. در زیر و اطراف نقش برجسته ها حدود . 1200 سطر کتیبه که داستان نبردهایی را که داریوش در سالهای 521-520 قبل از میلاد علیه فرماندارانی که سعی در تجزیه امپراتوری تاسیس شده توسط کوروش داشتند به راه انداخت. کتیبه به سه زبان نوشته شده است. قدیمی‌ترین آن متن عیلامی است که به افسانه‌هایی در توصیف پادشاه و شورش‌ها اشاره دارد. به دنبال آن یک نسخه بابلی از افسانه های مشابه است. آخرین مرحله کتیبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در اینجا بود که داریوش برای اولین بار نسخه پارسی باستانی res gestae (کارهای انجام شده) خود را معرفی کرد. این تنها متن یادگاری شناخته شده هخامنشیان است که مستندی است برای استقرار مجدد امپراتوری توسط داریوش اول. همچنین شاهد تبادل تأثیرات در توسعه هنر و نگارش تاریخی در منطقه امپراتوری ایران است. همچنین بقایایی از دوره مادها (قرن هشتم تا هفتم قبل از میلاد) و همچنین از دوره هخامنشی (قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد) و پس از هخامنشیان وجود دارد.





آبشارهای شوشتر
این آبشارها شاهکارهای مهندسی در زمان ایرانیان باستان هستند. کل مجموعه شامل آبشار , سد , پل , حوضچه , آسیاب و ... می باشد . این آبشارها در مسیر جدیدی از آب که مهندسان باستان انتخاب کرده اند، طرح ریزی شده و در صخره ها حفر شده اند. شوشتر، سیستم هیدرولیک تاریخی، که به عنوان شاهکاری از نبوغ خلاق ثبت شده است، به داریوش بزرگ در قرن 5 قبل از میلاد برمی گردد. این شامل ایجاد دو کانال اصلی انحرافی بر روی رودخانه کارون بود که یکی از آنها به نام کانال گرگر همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق مجموعه ای از تونل ها آب مورد نیاز شهر شوشتر را تامین می کند. صخره ای دیدنی را تشکیل می دهد که از آن آب به یک حوضه پایین دست می ریزد. سپس وارد دشت واقع در جنوب شهر می شود و در آنجا امکان کاشت باغات و کشاورزی در مساحت 40000 هکتار را فراهم کرده است. معروف به میاناب (بهشت). این ملک دارای مجموعه ای از مکان های قابل توجه از جمله قلعه سالاسل، مرکز عملیات کل سیستم هیدرولیک، برجی که در آن سطح آب اندازه گیری می شود، سدها، پل ها، حوضه ها و آسیاب ها است. این گواهی بر دانش عیلامیان و بین النهرینی ها و همچنین تخصص جدیدتر نبطیان و نفوذ ساختمان رومیان است. مکان تاریخی یونسکو: گروه های صومعه ارمنی

گروه های رهبانی ارمنی
سه گروه رهبانی از مسیحیان ارمنی در شمال غربی ایران امروزی زندگی می کنند: سنت تادئوس، سنت استپانوس و کلیسای کوچک دزورزور. گروه رهبانی ارامنه ایران، در شمال غربی کشور، از سه گروه رهبانی مسیحی ارمنی تشکیل شده است: سنت تادئوس و سنت استپانوس و کلیسای کوچک دزورزور. این بناها - قدیمی ترین آنها، سنت تادئوس، به قرن هفتم باز می گردد - نمونه هایی از ارزش جهانی برجسته سنت های معماری و تزئینی ارمنستان هستند. آنها شاهد تبادلات بسیار مهم با سایر فرهنگ های منطقه ای، به ویژه بیزانس، ارتدکس و ایرانی هستند. این صومعه ها که در حاشیه جنوب شرقی منطقه اصلی فضای فرهنگی ارمنی قرار دارند، مرکز اصلی انتشار آن فرهنگ در منطقه بودند. آنها آخرین بقایای منطقه ای این فرهنگ هستند که هنوز در وضعیت رضایت بخشی از یکپارچگی و اصالت هستند. علاوه بر این، گروه های رهبانی به عنوان مکان های زیارتی شاهدان زنده سنت های مذهبی ارمنی در طول قرن ها هستند.





حسنعلی خان، امیرنظام گروسی
ناحیه ششقلان در زمان سلسله ایلخانان مقر والی بوده است. حسنعلی خان امیر نظام گروسی در سال 1820 در بیجار در استان کردستان به دنیا آمد. وی به مدت بیست و دو سال در مناصب مختلف دولتی خدمت کرد. به ویژه مدتی سرپرستی دانشجویان ایرانی اعزامی دولت ایران به اروپا را بر عهده داشت. وی همچنین به عنوان ژنرال ارتش گروس و رئیس حراست دیوان عالی کشور و ارگ تبریز خدمت کرد. وی در ماهان استان کرمان مدفون است. او را بیشتر به خاطر نثر نمونه اش در زبان فارسی به یاد می آورند.




موزه آذربایجان
موزه آذربایجان بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخی تبریز در شمال غربی ایران (استان آذربایجان شرقی) است. در آوریل 1958 تاسیس شد. این موزه از سه تالار بزرگ، یک حیاط جانبی، اتاق های اداری و یک کتابخانه تشکیل شده است. بیشتر شامل اشیایی است که از کاوش‌های آذربایجان ایران و برخی از آثار هنری و مجسمه‌های هنرمندان کشف شده است. کتابخانه آن شامل بیش از 2500 عنوان کتاب دستی و چاپی در زمینه تاریخ، باستان شناسی، هنر و فرهنگ ایرانی است. به جز موزه ملی ایران در تهران، موزه آذربایجان بزرگترین مجموعه متعلق به دوره های مختلف تاریخ ایران را دارد.





کاخ نیاوران
مجموعه کاخ نیاوران مجموعه ای تاریخی است که در شمال شهر تهران در ایران قرار دارد. از چندین ساختمان و یک موزه تشکیل شده است. کاخ صاحبقرانیه از زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز در داخل این مجموعه قرار دارد. کاخ اصلی نیاوران که در سال 1968 تکمیل شد، اقامتگاه اولیه آخرین شاه، محمدرضا پهلوی و خاندان شاهنشاهی تا زمان انقلاب ایران بود. کاخ اصلی توسط معمار ایرانی محسن فروغی طراحی شده است.




موزه استاد بوهتونی
مختصات : 38°05′03″ شمالی 46°18′14″ شرقی موزه استاد بوهتونی موزه ای در تبریز، شمال غربی ایران است. صنایع دستی هنرمند بوهتونی در این موزه نگهداری می شود که شامل مجسمه هایی از انواع گل ها، میوه ها و ... می باشد. این موزه در حومه ششقلان تبریز و در مجاورت مقبراتوشعرا و حرم سیدحمزه واقع شده است.


نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 64
  • بازدید کلی : 359
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی